Wie vandaag naar het ziekenhuis AZ Sint-Maarten kijkt, ziet een nieuw logo boven de hoofdingang staan. Het nieuwe logo en de bijhorende huisstijl passen in een breder merkenbeleid van Emmaüs, de groep waarvan AZ Sint-Maarten deel uitmaakt.
Tussen 2017 en 2019 ontwikkelde Emmaüs samen met haar 22 voorzieningen een nieuwe huisstijl. Het doel? Emmaüs nog sterker positioneren als kwaliteitsvolle zorggroep in gezondheids- en welzijnszorg in de Antwerpse regio. Herkenbaar voor patiënten, (potentiële) medewerkers en (potentiële) partners. Alle voorzieningen stappen mee in het uitgewerkte merkenbeleid door hetzelfde logo te gebruiken (enkel met kleurverschillen per sector) en de bijhorende huisstijl.
Een geschikt moment
Midden oktober 2018 verhuisde AZ Sint-Maarten naar het huidige ziekenhuis. Vijf jaar later leek voor de directie een geschikt moment om een nieuw logo en bijhorende huisstijl in te voeren. Het symboliseert ook dat ons ziekenhuis voortdurend in beweging is. Steeds zoekend naar een evenwichtig zorgaanbod afgestemd op de behoeften van de ruime Mechelse regio. Met zeer veel aandacht voor kwaliteit, patiëntveiligheid en patiëntenbeleving. Gedragen door maatschappelijk engagement en oog voor duurzaamheid. En met zeer veel waardering voor alle medewerkers die zich dagelijks inzetten voor uitmuntende zorg. Zo maken we onze rol waar als zorgverlener, als werkgever, als deel van Emmaüs vzw.
Wat wijzigt er?
Vanaf nu zal het nieuwe logo stelselmatig op drukwerk, digitale kanalen en signalisatie verschijnen. Onze herkenbare kleuren, donkerblauw en mosterdgeel, behouden we. Alle dragers van het logo worden tussen 15 oktober 2023 en 31 december 2023 aangepast: briefpapier, enveloppen, website, brochures …
Symboliek achter het nieuwe logo
Het nieuwe logo verwijst naar de gevleugelde vruchtjes van de esdoorn: de ‘helikoptertjes’ die je in het najaar ziet neerdwarrelen. Dynamisch draaiend als een propeller. Symmetrisch en evenwichtig.
Het logo symboliseert waar AZ Sint-Maarten en Emmaüs voor staan: een sterke organisatie, geworteld in lokale grond, die medewerkers en diensten ruimte geeft om zich te ontplooien en met respect voor een gemeenschappelijke opdracht, missie en visie samen hun weg te zoeken. Een aanpak die zijn vruchten afwerpt in de vorm van kwaliteitsvolle zorg.