Overslaan en naar de inhoud gaan
ouderenzorg
– Katrijn Raeymaekers

Woonzorg emmaüs presenteert Zorgroute 2031

Om ouderen zolang mogelijk thuis te laten wonen, zet Woonzorg emmaüs nieuwe stappen. Vernieuwend is de klemtoon op buurtzorg en zelforganiserende teams.

Zorg in de buurt

Woonzorg emmaüs wil in de buurt zijn als een oudere zorgvragen heeft en ondersteunen dat de oudere zo lang mogelijk gezond kan thuis wonen. Verandert de zorgvraag dan zal een trajectbegeleider, een vertrouwd gezicht, met de oudere de mogelijkheden bekijken: centrum voor dagverzorging? Assistentiewoning? Kortverblijf?

Buurtzorg Nederland leerde medewerkers van Emmaüs de kneepjes van het vak. In Duffel ondersteunen medewerkers cliënten uit de assistentiewoningen De Peerle, het Convent van Betlehem en beschut wonen. In Heist-op-den-Berg is het model uitgetest in de groep assistentiewoningen The Village en in woonzorghuis Ten Kerselaere.

We leggen de klemtoon op een huiselijke sfeer en geborgenheid. We spreken over kleinschalig wonen in de buurt.

Paul Van Tendeloo, algemeen directeur woonzorg Emmaüs

Zoals het klokje thuis TICCt, TICCt het nergens

TICC is de naam van het Europese Project en staat voor Transforming Integrated Care in the Community. De zorg voor ouderen start in de gemeenschap, dichtbij en geïntegreerd in de buurt.

De internationale en veelzijdige blik op de uitdagingen rond geïntegreerde zorg en het werven van zorgpersoneel van het TICC project is verrijkend. Behalve het inzetten op werkbaar werk zullen we ook de muren tussen sectoren verder afbreken en inzetten op een sector-overschrijdende zorgaanpak in een zorgzame buurt. Het buurtniveau is namelijk uiterst geschikt om doelstellingen voor zorg, welzijn en levenskwaliteit waar te maken. Samen bouwen we aan de ouderenzorg van de toekomst.

Wouter Beke, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding

Het project wordt gesubsidieerd door het Interreg 2 Zeeën-programma 2014-2020, mee gefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.

Webinar

Op vrijdag 28 mei organiseert Woonzorg emmaüs een webinar over Zorgroute 2031 en het resultaat van het Europese project. Onder meer minister Wouter Beke, Inge Vervotte en medewerkers van Emmaüs, Buurtzorg (NL) en Familiehulp regio Mechelen nemen het woord.