Dialoog met patiënt

De Koning Boudewijnstichting steunde in 2008 projecten die leiden tot een betere dialoog tussen patiënt en ziekenhuis. De kinderafdeling van het AZ Sint-Jozef Malle is er een van. Dankzij de steun kunnen de medewerkers ziekenhuisinformatie op kindermaat snijden. Er is al veel, maar vooral voor volwassenen. Het is de ambitie  die informatie toegankelijk te maken en te vertalen naar de leefwereld van de kinderen. Alle aspecten van het ziekenhuisverblijf komen in aanmerking voor die vertaalslag.

De ‘personal touch’

Alleen een informatieboekje volstaat niet om kinderen op de hoogte te brengen van het ziekenhuisgebeuren.Je moet hen persoonlijk aanspreken. Dan heb je succes. Het enthousiasme waarmee de verpleegkundigen en andere medewerkers ingaan op de vele prangende vragen van de kinderen maakt het verschil. Veel gebeurtenissen of behandelingen tijdens het ziekenhuisverblijf vragen om toelichting op kindermaat.

Zikki?

De afdeling is georganiseerd rond dieren. In het VONK-project (Voorbereiding Ouders op de Narcose van het Kind) is een draakje de mascotte. Vonkje is bijzonder populair bij dekinderen. In dit project komt een uil uit de kast:Zikki! De uil is een handpop die alles weet over het ziekenhuis. Hij kan gemakkelijker informatie geven en in de gevoelswereld van het kind treden. Zikki vertelt, luistert en ventileert angsten. Zo neemt hij een groot deel van de onvoorspelbaarheden en onzekerheden weg die een verblijf in het ziekenhuis meebrengt.

Lees het volledige artikel (pdf - uit het personeelsmagazine Eclips - maart 2009)