az Sint-Jozef opent Sp-dienst

De Sp-dienst is een dienst voor locomotorische revalidatie. Na een orthopedische ingreep of een beroerte hebben sommige patiënten nood aan een langere revalidatie. Zij kunnen op de Sp-dienst revalideren om hun zelfstandigheid te herwinnen in het uitvoeren van de activiteiten van het dagelijks leven (de zogenoemde ADL). Een patiënt verblijft ook langer op een Sp-dienst dan gebruikelijk is voor een ziekenhuisopname. De verblijfsduur kan variëren van enkele weken tot enkele maanden.

Nieuwbouw

Deze dienst is de eerste die in de nieuwbouw operationeel is. Eind april zal ook de dienst kiné en de fysiotherapie naar de derde verdieping van de nieuwbouw verhuizen. De Sp-dienst is nog niet op volle capaciteit. Ze zal groeien tot 20 bedden.

Een nieuwe architectuur biedt enkele voordelen voor het opstarten van een nieuwe afdeling. Zo kunnen nieuwe zorgontwikkelingen omgezet worden in praktische toepassingen. Het ergonomische plafondtilliftsysteem is daar een voorbeeld van.

Multidisciplinair team

De revalidatie van deze patiënten ligt in handen van een multidisciplinair team van professionals die nauw met elkaar samenwerken en overleggen. Het betreft de revalidatieartsen dr. Bart Coopman, dr. Frank De Block, dr. Constant De Keyser, dr. Ilse Hoffman, verpleegkundigen, zorgkundigen, ergotherapeuten, kinesisten, logopedisten en een sociaal assistente. Lieve Verhaegen is de enthousiaste nieuwe hoofdverpleegkundige. Ze heeft o.a. ervaring als hoofdverpleegkundige in een woon- en zorgcentrum.

Bericht geplaatst op 1 april 2011