Activering ‘t Vlot & De Passant van beschut wonen Este (Duffel) werd uitgeroepen tot winnaar van de Foundation AstraZeneca Psychiatry Award. Het winnende project heet ‘Rehabilitatie en integratie door Kunst’.

De Psychiatry Award richt zich tot teams die schizofrene patiënten helpen zich opnieuw te integreren in de maatschappij. Die re-integratie, re-activatie en  rehabilitatie gebeurt op sociaal en professioneel vlak.

De voorzitter van de jury zei over het project: “de keuze van de winnaar werd vooral bepaald door de kwaliteit en het vernieuwend karakter van het project. Dankzij artistieke projecten kunnen patiënten hun talent en creativiteit voorstellen aan de maatschappij. Tezelfdertijd krijgen jonge artiesten de kans om te werken met schizofrene patiënten, wat bijdraagt tot het innovatieve karakter van deze aanpak” (Prof. Linkowski, ULB Erasme).

Het theaterproject leidde tot succeservaringen voor de patiënten en de jonge kunstenaars. Beschut wonen Este gebruikt de prijs ter waarde van 15.000 euro voor toekomstige kunstprojecten.