Op vrijdag 25 september reikten Vlaams minister van Bestuurszaken Geert Bourgeois en Vlaams Bouwmeester Marcel Smets de Prijs Bouwheer 2009 uit. Laureaten van deze vierde editie zijn: Park Spoor Noord Antwerpen van de stad Antwerpen, Sportcentrum De Boerekreek in Sint-Laureins van de provincie Oost-Vlaanderen, de reconversie van de Picanolsite in Ieper van de stad Ieper, de zevensprong in Nieuwkapelle van de stad Diksmuide en het restpaviljoen in het domein van het psychiatrisch ziekenhuis Sint Norbertus in Duffel.

Kunst in opdracht

Het restpaviljoen op het domein van het psychiatrisch ziekenhuis Sint-Norbertus in Duffel is een werk van Els Vanden Meersch. Het is geïnspireerd op de interieurarchitectuur van het oude gebouw R. Meer informatie over het kunstwerk staat op de website van het psychiatrisch ziekenhuis.

Prijs Bouwheer

Sinds 2003 bekroont de tweejaarlijkse prijs inspirerend opdrachtgeverschap bij stedenbouwkundige, landschappelijke en architecturale overheidsprojecten in Vlaanderen.  Zin voor vernieuwing, kwaliteit, duurzaam bouwen en een doordachte geïntegreerde aanpak staan voorop. De Prijs Bouwheer telt vier categorieën:  Nieuwbouw, Hergebruik en herbestemming, Publieke ruimte en Kunst in opdracht. Daarnaast bekroont de jury nog een geïntegreerde opdracht, die 3 categorieën zinvol integreert.