De social profit is geen eiland in de economie. De social profit gebruikt veel producten en diensten uit andere sectoren als bouw, voeding en chemie. En de vele honderdduizenden mensen in de social profit geven zelf ook veel geld uit. Dat komt de economie ook ten goede.

Toch kampt de sector met geldzorgen. De financiële middelen van de belangrijkste activiteitstakken in de social profit worden geraamd op 8% van het Vlaams Bruto Binnenlands Product. Driekwart van dat geld komt van de overheid en de rest van private bijdragen. Maar blijkbaar volstaat dat niet om aan alle noden te verhelpen en nieuwe initiatieven uit te werken.

De Vrije Markt legde daarom zijn oor te luisteren bij Bruno Aerts, directeur van Verso (vereniging van Social Profit Ondernemingen), en bij Mark Selleslagh van het ACV. Met Guy Janssens praatten ze over het wel en wee in deze economische sector.

De vrije markt nam een kijkje in het dagverzorgingscentrum van het woon- en zorghuis Ten Kerselaere (groep Emmaüs). Ze interviewden directeur Paul Van Tendeloo over de financiering van de voorziening.

Bekijk het programma: http://www.deredactie.be/permalink//1.621637